Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Varför kommer inte linje 500 med 8 minuters mellanrum?

Hej!
Jag undrar vad det beror på att bussarna från södra station till Karlskoga går med ca 20 minuters mellanrum på eftermiddagarna då det enl. tidtabell ska gå en var 8:e minut? Det svar jag tidigare fått är att det ör rörigt i trafiken vid usö, men med den logiken borde ju bussarna ändå dyka upp med samma tidsintervall om än senare. Avgår verkligen buss 500 från resecentrum enl tidtabell?
Mvh/Anders
Anders Nyberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

• Hej Andreas!

Jag förstår att det är frustrerande när bussen inte kommer på utsatt tid.

Linje 500 och övriga linjer som ska igenom stan blir tyvärr väldigt drabbade under rusningstrafik. Region bussarna har sin starthållplats vid USÖ S:a Grev Rosengatan och det är inte alltid bussarna kan avgå i tid därifrån.

Anledningen till förseningarna är att bussen måste igenom smeten 2 gånger. När bussen kommer från Karlskoga och ska till USÖ S:a Grev Rosengatan fastnar bussen i köer för att komma till sluthållplatsen. Sen ska föraren vända och köra tillbaka vilket medför ytterligare förseningar.

Bussarna i från Karlskoga kan under rusningstid blir sittande i kö i ca 10-25 min mellan Södra Station och USÖ S:a Grev Rosengatan och sedan samma visa tillbaka. Jag förstår att du förväntar dig att bussen ska komma med jämna mellanrum och givetvis är de så att tidsintervallen borde vara cirka 8 minuter, men som nämnt är det olika trafikflöden i staden olika tider som medför dessa problem.

Så snart Skebäcksbron öppnar räknar vi med att trycket på trafiken mellan USÖ:Sa Grev Rosengatan och Södra station minskar och du borde även busstrafiken gå enligt tidtabell igen.

Blir du mer än 20 minuter försenad till din slutdestination kan du givetvis ansöka om Förseningsersättning. Du ansöker enklast här via vår webb! 

Ha en trevlig torsdag!
    Felicia Kundservice
  • Nej. ”Olika trafikflöden olika tider” innebär ju även olika tidsintervall försåvitt bussarna avgår enligt tidtabell. Intervallet vid södra station är oftast ca 20 min, aldrig mindre än de utlovade 8. Avgår buss 500 från start enligt tidtabell?
    Mvh/Anders. (Fast Andreas funkar också, jag vet vem du menar..)
    Anders
  • ”Örebro återtar busstrafiken- kommunen ska köra själva” ”Region Örebro överger nu systemet med upphandlad kollektivtrafik och börjar nu köra bussar i egen regi” Ovanstående är citat från dagens ETC och ingen är gladare än jag . Hej då!
    Anders
  • Hej Anders!

Nej dessvärre avgår bussen inte alltid i tid från USÖ S:a Grev Rosengatan, just på grund av att bussen varit sen redan in till USÖ. Bussen kör oftast i ett omlopp där den kommer in till Örebro för att sedan direkt köra tillbaka till Karlskoga och sedan samma visa igen.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning
    Esmeralda Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.