Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kommer färdtjänstresenärer kunna beställa resor via app?

Numera använder sig Länstrafiken av, app, webb, Facebook,Twitter och nyhetsmail för information till och diverse erbjudanden till sina bussresenärer.
När får vi något liknande för oss som reser med färdtjänst?
När kommer vi t ex att kunna beställa våra resor direkt via en app eller på webben?

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Jättebra att du hör av dig till oss. Det finns ett projekt på gång för bokning av Serviceresor via app och webb för Färdtjänstkunder. Vi hoppas att projektet ska vara startklart till 2018.

    Trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,
  • Nu är vi ju en bit in i år 2018. När planeras projektet med beställning via app och webb vara startklart?
  • Hej Christer!

    Arbetet med beställning via app/webb är ett pågående projekt och som jag nämnt tidigare så är vår förhoppning att det ska vara klart under 2018. I dagsläget finns det dock inga exakta datum för när det kommer att vara startklart.


    Önskar dig en trevlig måndag!

    Med vänlig hälsning,

  • Nu lider år 2018 mot sitt slut. När kommer appen?
    Christer Johansson
  • Hej Christer!

    Vår ambition har varit att beställning via app/webb ska vara klart under 2018. Arbetet har dragit ut på tiden vilket innebär att vi nu planerar för lanseringen under våren 2019.

    Vi kommer att använda oss av en mindre utvald testgrupp som får tillgång till beställning via app/webb för testning. Vi kan kontakta dig så fort det blir aktuellt om du är intresserad av att ingå i testgruppen.

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning,
    Sara
  • Jag ingår gärna i testgrupp för app-beställning av färdtjänst. 
    Larsåke Ulfgren
  • Hej Larsåke!

    Vad kul att du är intresserad av att ingå i testgruppen! Vi hör av oss till dig när det blir aktuellt.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning,
    Sara
  • Jag ställer mer än gärna upp i deltagandet att få vara med i testgruppen. Jag har väldigt länge efterfrågat denna typ av tjänst och även möjligheten av att få en bättre flexibilitet när det gäller beställningar av resor m.m. Jag hoppas återkopplingar samt  kommunikation ska kunna förbättras med denna tjänst. Samt så hoppas jag att gps navigation ska komma finnas med så att man lättare kan redogöra förseningar m.m.

    Mvh: Mickael Angbäck
    Mickael Angbäck
  • Även jag ställer givetvis upp som testperson. Min förhoppning är dock att ni inte ”uppfinner hjulet på nytt” utan ser till att utnyttja de erfarenheter som finns av de appar som i flera år har funnits i andra regioner.
    Christer Johansson
  • Hej Mickael och Christer!

    Jag anmäler ert intresse att ingå i testgruppen och återkommer så snart det är aktuellt!

    Önskar er en bra måndag!

    Med vänliga hälsningar,


    Sara
  • Hej! Har följt denna diskussion c:a ett år. För dem med bl.a. social fobi och "telefonskräck" kommer en ev app att bli till stor hjälp, och jag deltar gärna i en försöksgrupp.om det skulle påskynda processen.
    JoakimM
  • Hej Joakim!

    Absolut, vi tror att appen kan vara till hjälp för många av våra kunder. Jag anmäler ditt intresse att ingå i testgruppen.

    Trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,
    Sara
  • Nu har tiden gått väldigt länge utan ny info. Så nu undrar jag när ni tänkt komma igång med appen och den testperiod som utlovats?
    Mickael Angbäck
  • Hej Mikael!

    I dagsläget finns det inga exakta datum men vi jobbar för fullt med vår systemleverantör för att testgruppen ska komma igång så snart som möjligt. Vi kommer att kontakta dig så fort det blir aktuellt.

    Önskar dig en fin torsdag!

    Med vänlig hälsning,
    Sara
  • Hej!

    Jag ingick i testgrupp för att testa appen i sthlm när den kom första gången. Det visade sig då att man helt hade glömt mitt perspektiv som förälder och appen fungerade inte särskilt bra för mig.
    Jag håller just nu på med ansökan här så jag kan inte testa än, men kommer gärna med input om vad vi föräldrar till ett handikappat barn har för behov.
    MVH /Cecilia
    Cecilia Wretling
  • Hej Cecilia!

    Vad trevligt att du hör av dig till oss. Vi tar väldigt gärna emot dina synpunkter gällande färdtjänstappen via denna mejladress: bestallning@lanstrafiken.se.

    Ha en fortsatt trevlig onsdag!

    Med vänlig hälsning


    Sara Serviceresor
  • Igår hamnade jag i en telefonkö med 27 personer före när jag bara skulle avbeställa en färdtjänstresa.
    Med en app hade jag inte behövt sitta i telefon och vänta på att komma fram i en kvart utan gjort avbeställningen själv.
    Nu är det hög tid att vi får veta NÄR Länstrafiken i Örebro tänker börja erbjuda resenärerna ett modernt sätt att beställa färdtjänstresor.
    Länstrafiken har ju lovat och lovat I flera år och jag börjar nu misstänka att det handlar om att man varken bryr sig om resenärernas vilja eller kommunernas behov att få ner de totala kostnaderna för själva resorna inklusive beställningscentralens arbete.

    Christer Johansson
  • Hejsan
    Jag vill först och främst instämma med Christer Johanssons kommentar och åsikter.

    Jag har länge haft färdtjänsten och har varit både nöjd och missnöjd när det gäller både resor och beställning. Likaså när det gäller avbeställning och försening så har missnöjet även växt då både kommunikation och väntandet i kön har varit långa. En app som ni länge utlovat börjar man nu misstro sig i, eftersom det hela tiden förhalas och skjuts fram.
    App skulle förenkla för oss resenärer i stora drag och även minska på både arbete och administration för eran del.

    Sen har jag vid mitt senaste möte med er på plats pratat och funderat kring resegaranti, och varför ni ej har det då alla annan kollektiv har.
    Likaså när det gäller funderingen kring förbättrad kommunikation mellan chauffören och kunden istället för att kunden blir en medlare mellan chauffören och centralen. Jag tänker specifikt då förseningar inträffar och att man ständigt behöver ringa centralen varje gång för att veta var taxin är då den väl blir försenad. Hade kostat både mindre tid och pengar för alla parter om kommunikation från chauffören eller centralen kunde ske så fort som försening blir till kunden. Och om Appen hade funnits så hade man kunnat ha info om var bilen befinner sig i programmet. Då hade även tid o pengar sparats in även där.

    Tyvärr känns det som att pengarna styr mer än effektivitet.

    Mvh Mickael Angbäck

    Mickael Angbäck
  • Hej Christer och Mickael!

    Jag förstår er frustration att lanseringen av appen tar tid. Håller fullständigt med om att appen kommer att underlätta väldigt mycket för våra kunder.

    Det har varit en del tekniska problem som har försenat lanseringen. Det vi arbetar med just nu är att åtgärda felet som hindrar att appen finns i appbutikerna så att den kan laddas ner och användas.

    Gällande resegarantin inom serviceresor så har vi fått information om att utredningen som Samhällsplanering och utveckling gjort är i slutfasen. Inom kort kommer utredningen att lämnas till politiker som sedan fattar ett beslut.

    Tack för ert tålamod!

    Med vänlig hälsning,
    Sara Serviceresor

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.