Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur aktiverar jag min Pendlarbiljett?

Hej! Jag har nyligen köpt en 31-dagarsbiljett via Webshopen. I bekräftelsemejlet stod det att man inte ska glömma att aktivera biljetten. Trots gediget sökande har jag inte hittat någon information kring hur det fungerar. Hur gör jag för att aktivera biljetten? Aktiveras den inte automatiskt vid första tillfället som jag använder den?

Kommentarer

  • Hej Eveline!

    Välkommen till vårat forum!

    Första gången du ska resa med Pendlarbiljetten så aktiverar du den, antingen i perrongvalidatorn på stationen eller ombord på bussen.

    Om du ska resa med tåg:
    Pendlarbiljetten aktiveras automatiskt när du håller Resekortet mot läsaren. För att få ett aktiveringskvitto på din Pendlarbiljett kan du gå till närmaste ombud.

    Om du ska resa med buss:
    Du ber då bussföraren om att aktivera din Pendlarbiljett och får samtidigt ett aktiveringskvitto på din Pendlarbiljett.

    Efter första aktiveringstillfället så håller du bara upp resekortet mot läsaren på perrongen eller ombord på bussen för att registrera dina resor.

    Återkom gärna om du har fler frågor!

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning
    Ingrid Kundservice
  • Kan man ringa er så ni kan aktivera? Om man åker tåg från t.ex. Skinnskatteberg och ännu inte kunnat aktivera den i Örebro då det inte finns någon läsare där?
    Linnea Berg
  • Hej Linnea!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss!

    För att din periodbiljett ska kunna aktiveras måste ditt Resekort fysiskt vara i kontakt med en biljettmaskin, perrongvalidator eller kontrollutrustning. Det finns med andra ord ingen möjlighet att aktivera din periodbiljett per telefon.

    Ombordpersonalen på tåget från Skinnskatteberg aktiverar din periodbiljett i sin kontrollutrustning. Önskar du få ett aktiveringskvitto går det bra att få det i efterhand genom att besöka Länstrafikens Kundcenter på Resecentrum i Örebro eller be om en kvittokopia hos ett försäljningsombud eller ombord på bussen.

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.