Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur tidigt får bussen åka om hållplatsen har en cirkatid?

Hej!

Idag hände det igen och nu är jag riktigt irriterad!

Jag åker en hållplats varje vardag (med ytterst få undantag) mellan Sveagatan i Fjugesta och Pilörtsgatan i Fjugesta. Detta gör jag p.g.a. att jag har skadat mina knän (har därmed en funktionsnedsättning) och därför inte kan gå den sträckan, bussen är min enda möjlighet att ta mig den sträckan.

Jag har vid flera tillfällen missat bussen för att den åker alldeles för tidigt! Jag har fått förklarat för mig att det kan skilja 5 minuter hit eller dit och att detta är något man får acceptera, men i dessa fall handlar det om mer än 5 minuter tidigare. Jag står oftast vid bussen långt före men ibland har det hänt att jag blivit någon minut sen hemifrån och dessa gånger ska naturligtvis bussen gå ännu tidigare än "normalt" (den går nästan aldrig på utsatt tid utan alltid för tidigt!)

Hur långt före utsatt tid ska man behöva vara på plats på busshållplatsen? Är det rimligt att bussen alltid går för tidigt och ibland väldigt mycket för tidigt? Jag kan ju tycka att om bussen är jättetidigt så borde den vänta ut tiden i alla fall några minuter. Speciellt eftersom det på denna tur bara finns ytterst få bussar och att det inte går att vänta på nästa buss då denna går flera timmar senare.

M Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

• Hej!

Det stämmer att hållplats Sveagatan har en cirkatid vilket innebär att bussen kan trafikera hållplatsen ca fem minuter innan samt fem minuter efter avgångstid utan att räknas som för tidig avgång eller försenad tur. Den här typen av hållplatstider är nödvändiga för att skapa en flexibilitet i körschemat då mycket kan hända i trafiken och för att minimera risken för större förseningar.

Självklart ska inte bussen avgå tidigare än 5 minuter innan avgångstid. Om detta inträffar har du rätt att ansöka om Förseningsersättning. Du kan läsa mer om Förseningsersättningen på vår hemsida.

Med vänlig hälsning

Ingrid Kundservice
  • Tack för svar!... men resegaranti eller ej är irrelevant.

Allt jag vill är att bussen INTE åker alldeles för tidigt! Detta orsakar stora problem för mig då jag ej har möjlighet att på annat sätt ta mig den sträckan.

Eftersom att bussen går "när den vill" och inte på utsatt tid, inte heller 5 minuter före utan ännu mera före, när är det meningen att jag ska vara på busshållplatsen för att GARANTERAT slippa missa bussen om den ska gå 10.26???

Skulle inte bussen kunna vänta in de extra tidiga tiderna och gå "mer i tid" för att undvika detta problem eller är det inte meningen att folk ska kunna åka med bussarna? Trodde naivt nog att hela idén med att ha bussar är så man ska kunna transportera sig med dessa, men om man aldrig kan veta när de går, varför ens ha en tidtabell?

M
  • Hej igen!

Självklart ska inte bussen avgå tidigare än 5 minuter innan hållplatsens avgångstid. Om bussen kommer till hållplatsen tidigare än så, så ska den invänta att klockan slår om till 5 minuter innan avgångstid. Om du återkommer med mer information kring vilken dag detta inträffat och vilken tid så ska jag be trafikledaren för bussbolaget att prata med berörda chaufförer om detta.

Med vänlig hälsning

Ingrid Kundservice
  • Hej igen!

Det har inträffat flera gånger! Har åkt den sträckan sedan början av året... kommer inte ihåg exakt datum.

Nu senast idag, såg bussen åka förbi hållplatsen när jag närmade mig, då var klockan max 19 över. Kan inte springa p.g.a. mina skadade knän och bussen saktade inte in alls så tveksamt om det ens hade hjälpt om jag kunnat det.

Andra gånger har den gått 18 över osv. Det gäller som sagt 10.26 bussen men det inträffade även när jag brukade åka med 12.24 bussen (när jag hade ett annat schema), samma där att den gick innan utsatt tid. Det är inte alls ovanligt att den går 7,8, 9 minuter innan den ska avgå tyvärr.

Det kan låta lite med en eller ett par minuter tidigare än de utsatta 5 minuter före den kan gå, men en minut kan i detta fall betyda väldigt mycket eftersom man redan räknar med 5 minuter tidigare... Hur många minuter extra ska jag lägga till för att garanterat inte missa?

Har även varit med om att bussen bara kör förbi fastän jag står där!!! En gång vinkade till och med chauffören till mig! Jag försökte få hans uppmärksamhet för att jag ville åka med och viftade med busskortet och klev "ut i gatan", men han vinkade bara och körde vidare.

En annan gång sa chauffören till mig att det endast var för avstigande vid den hållplatsen (när jag väl fått honom att stanna och öppna dörren), trots att jag som sagt åker med den varje dag, den gången fick jag dock efter mycket om och men följa med.

Även fått höra (när de nästan kört förbi mig) att det beror på att det inte "brukar" stå någon där, även om man bara åker en enda gång, finns det en hållplats så ska chauffören stanna där, de får väl ha ögonen öppna!

M
  • Hej igen!

Vi beklagar de situationer som uppstått för dig, självklart är detta inte okej. Jag kommer att ta det vidare med trafikledaren på aktuellt bussbolag och be dem prata med sina chaufförer.

Vi hoppas att dina resor framöver ska vara till belåtenhet!

Med vänlig hälsning

Ingrid Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy